Profesjonalny tłumacz

Kompas EFL: Refleksja i planowanie w trudnych czasach

Jestem wielką fanką refleksji i planowania. Co roku siadam z moim partnerem lub przyjacielem (a czasem nawet sama) i przeglądam pytania. YearCompass pytania. Jeśli jeszcze o tym nie słyszałeś, to jest to mała książeczka zaprojektowana przez grupę węgierskich studentów uniwersytetu, która stała się viralem w 2012 roku. Można ją pobrać w 61 językach (do wydrukowania lub wypełnienia w wersji cyfrowej) i tylko w zeszłym roku pobrało ją około 1 500 000 osób.

2 stycznia 2021 roku usiadłam, aby zrobić to ponownie i szczerze mówiąc, po prostu nie mogłam. Rok 2020 był tak trudnym rokiem dla wszystkich i naprawdę wywrócił nasz cały świat do góry nogami. Jaki jest sens w rozmyślaniu o takim roku? Więc odłożyłem to na bok, ale z jakiegoś powodu nie mogłem całkowicie porzucić tego pomysłu. Nad czym tu się zastanawiać? Aż uświadomiłam sobie: moje życie zawodowe! Jestem pewien, że wielu z was pracujących w ELT może powiedzieć, że chociaż rok 2020 był niezwykle wymagający, był to rok, w którym nauczyliśmy się wiele o nauczaniu (niezależnie od tego, czy było to społecznie zdystansowane, online, hybrydowe lub kombinacja tych), a ponieważ ciągle powtarzam moim uczniom, że rewizja i refleksja są kluczem do uczenia się, to jest to, co powinienem również zrobić!

Tak więc w tym wpisie na blogu wybiorę kilka pytań z YearCompass i odpowiem na nie na temat mojego życia zawodowego w 2020/2021 roku. Mam nadzieję, że zmotywuje Cię to również do refleksji!

Jakie są trzy rzeczy, za które jesteś wdzięczny?

Oczywiście w wersji "życie prywatne" tej książeczki powiedziałbym coś w rodzaju mojego zdrowia, moich przyjaciół i rodziny, ale za co byłem wdzięczny w moim zawodzie w 2021 roku? Cóż, jedną z rzeczy był ogrom wsparcia, jakiego udzielili mi nauczyciele, wydawcy i inni profesjonaliści ELT w 2020 roku. Nie sądzę, żebym kiedykolwiek zrobił lub uczestniczył w tak wielu warsztatach! Uczyłam się o nauczaniu online, pisaniu materiałów, budowaniu relacji w klasach zdystansowanych społecznie i wielu innych aspektach nauczania. Jednym ze źródeł rozwoju zawodowego, z którego często korzystałam, jest strona Pearson Teacher Training Hub gdzie można znaleźć wiele nagrań webinarów, które można oglądać, kiedy tylko ma się czas.

plan

Coś, co znacznie ułatwiło mi życie, to mnogość narzędzi technicznych, które stały się dostępne (wiele z nich było darmowych podczas blokady). Ten, którego używałem najczęściej w 2020 roku, był zdecydowanie GoogleJamboard .

Innym narzędziem technicznym, za które jestem bardzo wdzięczna, jest Genial.ly. Jest to fantastyczne narzędzie do tworzenia prezentacji, które pomogło mi w tworzeniu ćwiczeń i interaktywnych prezentacji dla moich uczniów. Trochę czasu zajęło mi nauczenie się korzystania z tego systemu, ale naprawdę się opłaciło! Jeśli czujesz się kreatywny i chciałbyś spróbować zaprojektować interaktywne prezentacje, to naprawdę warto spróbować!

Wymień swoje największe wyzwania z zeszłego roku.

Wcześniej pisałam bloga post o moich cyfrowych wyzwaniach i life hackach, ale co z tymi związanymi stricte z nauczaniem? Przed przejściem w pełni do trybu online, myślałam o swoich lekcjach jako zabawnych, skoncentrowanych na uczniu i dynamicznych. Cóż, tak naprawdę są to 3 rzeczy, na które wielu nauczycieli online bardzo narzeka! Zoom to fantastyczne narzędzie, ale trudno jest uczynić lekcję dynamiczną i skoncentrowaną na uczniach, kiedy nie można nawet nawiązać z nimi kontaktu wzrokowego, a możliwość poruszania się jest bardzo ograniczona.

Coś, czego nauczyłem się w tym roku to to, że budowanie rapportu online zdecydowanie zajmuje mi więcej czasu, a budowanie dynamiki klasy jest jeszcze trudniejsze. Często sama stawałam się centralnym punktem komunikacji (wszystkie informacje pochodziły ode mnie i do mnie), ponieważ trudniej było mi ułatwiać interakcje między rówieśnikami. Musiałam zacząć świadomie wkładać wysiłek w ten aspekt, który wcześniej "po prostu się zdarzał" ze względu na charakter lekcji. Często oznaczało to, że na lekcji online mogliśmy zrobić mniej, i to było coś, co musiałem nauczyć się akceptować. Właściwie moi uczniowie, którzy pracują w domu, wydają się wnosić więcej ze swojego życia prywatnego do "klasy". Wcześniej nie miałam do czynienia z dorosłą osobą, która zalewała się łzami, jak bardzo martwiła się o członka rodziny w szpitalu... Nie widziałam też wcześniej ich zwierząt domowych, salonów i członków rodziny...

Kim są ludzie, którzy wywarli na ciebie największy wpływ?

Aby odpowiedzieć na to pytanie, wymienię kilka blogów, które śledziłam w 2020 roku i z których wiele się nauczyłam.

  • Pierwszą z nich jest Blog FluencyFirst napisana przez Neila Andersona i Neila McCutcheona, która jest zbiorem lekcji opartych na zadaniach do nauczania online. Wypróbowałam wiele z nich i wszystkie były angażujące, istotne i użyteczne dla moich grup i uczniów indywidualnych (używałam ich również z dorosłymi i nastolatkami).
  • Drugi blog jest pisany przez Seana Hutchmana i nazywa się BetterLanguageLearning . Sean jest bardzo zainteresowany podejściem leksykalnym i CLIL, ale to, czego nauczyłam się od niego najbardziej, to używanie narzędzi technicznych, takich jak GoogleDocs czy Quizlet, aby naprawdę wzmocnić proces uczenia się.

Czego nie udało ci się osiągnąć?

Bardzo podoba mi się to pytanie w książeczce, ponieważ sposób, w jaki je sformułowano, pokazuje, że nie ma ono na celu sprawienia, że poczujesz się źle, ale przyznanie, że coś nie zostało osiągnięte, a następnie zastanowienie się, czy powinno to trafić na listę planów na 2021 rok, czy też powinno zostać odpuszczone.

Coś, czego nie udało mi się osiągnąć w 2020 roku, to posiadanie takiego samego poziomu autorytetu uczącego się, jak w moich klasach bezpośrednich. To nie tylko doprowadziło do zwiększenia nakładu pracy dla mnie, ale także sprawiło, że moi studenci stali się nieco bardziej leniwi! To ja decydowałam o tym, co należy poprawić, komunikowałam się na temat kursu, tworzyłam zestawy Quizlet, planowałam wszystkie aspekty lekcji, zamiast oddawać je w ręce moich uczniów. Myślę, że to dlatego, że łatwiej było kontrolować przebieg lekcji. Ale oto 2021 i moi autonomiczni studenci!

Ok, więc to są moje odpowiedzi, jakie byłyby wasze? Zamierzam zamieścić kilka innych pytań z broszury, które można zastosować w swoim kontekście zawodowym:

 

Druga część broszury pomoże Ci zaplanować kolejny rok. Oto kilka pytań z tej części, przez które możesz przejść i zastanowić się nad swoim życiem zawodowym. Kliknij na obrazek, jeśli chcesz zobaczyć dymki z moimi odpowiedziami. Oczywiście, Twoje będą zupełnie inne, te są tylko po to, aby pokazać Ci przykład:

Mam nadzieję, że ten wpis na blogu pomógł Ci w refleksji nad tym ciężkim rokiem i że masz mnóstwo pomysłów i planów na 2021!