Profesjonalny tłumacz

Pomaganie naszym uczniom w rozpoznawaniu parafrazy na egzaminach (i nie tylko)

Mam nadzieję, że spodoba Ci się ten wpis na blogu i uznasz go za przydatny. Wierzę, że spodoba Ci się ten artykuł i coś z niego wyniesiesz. Mam nadzieję, że docenisz ten kawałek i uznasz go za pomocny.

Ten post jest o parafrazie. Parafraza jest czymś, czego nasi uczniowie będą używać w prawdziwym życiu, na przykład kiedy opowiadają komuś o czymś, co przeczytali lub usłyszeli (np. w mediacji), lub kiedy przeformułowują wypowiedź, kiedy czują, że ktoś nie zrozumiał tego, co powiedzieli.

A przechodząc do umiejętności receptywnych i pytań egzaminacyjnych, zauważenie parafrazy w tekście jest często kluczem do uzyskania poprawnej odpowiedzi. W istocie, deskryptory GSE wskazują, co powinien umieć uczeń na poziomie B2:

Jest to umiejętność (egzaminacyjna), którą możemy pomóc naszym uczniom rozwinąć, a w tym wpisie na blogu przyjrzymy się, jak to zrobić zarówno przy użyciu materiałów kursowych, jak i w inny sposób.

Zobacz także: Długopisy - jak wybrać długopisy?

1. Korzystanie z materiałów kursowych

Nasi uczniowie będą czytać tekst o wpływie światła dziennego na zwierzęta i ludzi. Oto nasz rozgrzewacz:

Lubię robić burze mózgów takie jak ta jako "Myśl, Para, Podziel się " - każdy ma szansę pomyśleć i zapisać pomysły samodzielnie, potem dzielimy się z partnerem, potem z grupą czteroosobową, potem z klasą - w zależności od czasu. Możemy zidentyfikować synonimy i podobne pomysły - pamiętajmy, że naszym celem jest parafraza.

Przeczytaj poniższą ramkę Exam Focus. Czy potrafisz dopasować różne pomysły w pytaniu i fragmencie?

Tak więc, poza identyfikacją słów kluczowych, zajmujemy się również przewidywaniem możliwej paraf razy - jak te idee mogą być wyrażone w tekście? W pytaniu 1 możemy spodziewać się słów takich jak "martwić się" "niepokoić" "wymierać" "umierać" itp.

Następnie przechodzimy do czytania dwóch rozdziałów, identyfikując parafrazę dla pytań 1-5, zanim podejdziemy do pełnego pytania egzaminacyjnego: jest to rusztowanie do budowania umiejętności. Teraz, jeśli Twoja ciekawość została pobudzona i chciałbyś przeczytać tekst, o którym mowa, lub przeanalizować postępy w ćwiczeniach, zapraszam do pobrania próbki kursu Formula, z którego zaczerpnąłem powyższe ćwiczenia (poziom B2).

2. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania parafrazy na inne sposoby

Modelowanie siebie i "ulepszanie" tego, jak nasi uczniowie utrwalają słownictwo

Rozpoznawanie parafrazy wiąże się z rozpoznawaniem synonimów (i antonimów, jeśli o to chodzi), dlatego też dobrą praktyką jest przywoływanie i wskazywanie ich jako części naszego ogólnego nauczania. Możemy również sami parafrazować i używać synonimów w naszych instrukcjach i wyjaśnieniach dla klasy. Na przykład:

"Usiądźcie chłopaki, zajmijcie miejsca, zdejmijcie ciężar z nóg!".

uczeń

"Czas na ciszę teraz, potrzebuję trochę ciszy, przyciszmy hałas!".

Teraz, nie jestem zwolennikiem powtarzania wszystkiego na trzy różne sposoby i zamieniania naszych zajęć w jakąś zagadkę - szczególnie nie z początkującymi! Ale zazwyczaj to my jesteśmy głównym źródłem informacji o języku naszych uczniów i jako tacy możemy aktywnie rozważać, na jaki język ich wystawić. A czasami danie im dwóch lub trzech za cenę jednego ma sens.

Oczywiście, gdybyśmy mieli zrobić to, co powyżej, moglibyśmy wyjaśnić, dlaczego to robimy - chcemy, aby nasi uczniowie docenili znaczenie zarówno rozpoznawania, jak i posiadania do dyspozycji szeregu synonimów - zarówno dla powodzenia na egzaminach, jak i dla ogólnej nauki języka. Chcemy więc, aby to na naszych uczniach spoczywał ciężar odpowiedzialności. Chcemy, aby zmierzali w kierunku zapisywania wszystkich części mowy podczas notowania słowa, a następnym krokiem jest odnotowywanie powiązanych synonimów i antonimów - co może oznaczać naukę ośmiu słów w jednym.

Ćwiczenia i gry

Inne zadania, które możemy wykonać z uczniami to:

Spot the original

Wiele ćwiczeń w materiałach szkolnych zawiera listy zdań, czy to pytania, które uczniowie muszą sobie zadać, zdania ćwiczące gramatykę, w których uczniowie wybierają właściwą opcję itp.

Uczniowie dzielą się na grupy i każdy z nich wybiera jedno ze zdań i wyraża je w inny sposób, a następnie odczytuje je. Pozostali uczniowie muszą zidentyfikować oryginalne zdanie. A jeśli uważają, że przeformułowanie wymaga dopracowania, mogą to powiedzieć, wyjaśniając dlaczego!

Jeśli ćwiczenie z pięcioma lub dziesięcioma zdaniami jest zbyt łatwe, możemy użyć tekstu do czytania lub nawet całej strony! Nasi uczniowie nadal szukają szczegółów wyrażonych w inny sposób, a przykłady są tworzone przez uczniów, co daje dodatkową zabawę i motywację.

Synonimiczna gra pamięciowa

Kiedy nasi uczniowie przeczytają tekst i wykonają ćwiczenia, możemy zagrać w grę, która pomoże im utrwalić słownictwo, z którym zetknęli się w tekście, oraz popracować nad parafrazą.

Nauczyciel po prostu odczytuje po kolei synonim, antonim lub parafrazę dziesięciu słów lub zwrotów z tekstu. Uczniowie starają się zapamiętać słowo, do którego nauczyciel odwołuje się z tekstu, lub używają słowa lub zwrotu, który znają. ALE, uczniowie nie zapisują odpowiedzi, po prostu starają się utrzymać je w głowie! Kto zapamięta najwięcej?

Możemy spróbować tego tutaj. Zamiast czytać wam pytania, będziecie musieli przeczytać je sami (ale zaglądanie do poprzednich pytań i robienie notatek to oszustwo!). Oto pytania (nie czytaliście tekstu, o którym mowa i nie mieliście styczności z oryginalnym słownictwem, ale jako nauczyciele angielskiego jestem pewna, że sobie poradzicie). Ile słów jesteś w stanie utrzymać w swojej głowie?

1.Oznacza to samo co 'fortunately'.

2.Oznacza to samo co 'w złym humorze'.

3.Synonim słowa "zabawny".

4.Przeciwieństwo słowa "niski punkt".

5.Oznacza to samo co "bezbronny

6.Przeciwieństwo "bardzo brzydki

7.Synonim słowa "odpalić

8.Oznacza to samo co "stać się szczęśliwszym

9.Przeciwieństwo "wschodu słońca

10.Oznacza, gdy patrzysz przez długi czas

 

Masz te słowa? Ile ich jest? Zapamiętanie sześciu to całkiem niezły wysiłek. Teraz przewiń w dół, aby zobaczyć 'właściwe odpowiedzi' z tekstu.

1.Oznacza to samo co 'na szczęście' - LUCKILY

2.Oznacza to samo co "w złym humorze" - GRUMPY

3.Synonim słowa "zabawny" - AMUSING

4.Przeciwieństwo słowa "niski punkt" - HIGHLIGHT

5.Oznacza to samo co "bezbronny" - HELPLESS

6.Przeciwieństwo słowa "bardzo brzydki" - STUNNING

7.Synonim słowa "wyruszyć" - LEAVE

8.Oznacza to samo co "stać się szczęśliwszym" - CHEER UP

9.Przeciwieństwo słowa "wschód słońca" - SUNSET

10.Oznacza, gdy patrzysz przez długi czas - GAZING

Zwłaszcza, że nie czytałeś oryginalnego tekstu, mogłeś wymyślić inne słowa. Ale nawet gdybyście go przeczytali, wymyślilibyście też inne słowa.

Zabawą w tym ćwiczeniu jest więc element gry (kto zapamięta najwięcej?), ale bardzo przydatne jest też porównywanie odpowiedzi i rozmowa o tym, w jakim stopniu alternatywy zaproponowane przez uczniów są do przyjęcia i jakie są różnice znaczeniowe. To ćwiczenie generuje dużo języka.

Tak więc, przyjrzeliśmy się dzisiaj, jak zauważenie parafrazy jest kluczem do sukcesu na egzaminie i jak rozwijać tę umiejętność, odwołując się do materiałów szkolnych i innych działań. Jakie są Twoje najlepsze wskazówki?