Poradnik

Jak napisać CV po angielsku: Przewodnik dla nierodzimych użytkowników języka angielskiego

Wierzymy, że świetne CV może zmienić Twoje życie. W końcu to pierwsza rzecz, jaką pracodawca o Tobie przeczyta!

Ten artykuł jest ostatecznym przewodnikiem po pisaniu amerykańskiej wersji CV. Przedstawiliśmy kilka porad ekspertów oraz przykład, który możesz wykorzystać jako szablon. Przygotowaliśmy również długą listę sekcji, które możesz uwzględnić, oraz wskazówki, jak je sformatować.

Chcesz się zainspirować? Oto jak Mariia nauczyła się angielskiego, by pracować dla znanego start-upu.

Co to jest CV?

CV to skrót od "Curriculum Vitae" - łacińskiego zwrotu, który w przybliżeniu tłumaczy się jako "przebieg życia". Jest to dokument, który podsumowuje główne osiągnięcia zawodowe w Twoim życiu.

Jeśli starasz się o pracę, stypendium lub inną prestiżową okazję, możesz zostać poproszony o przesłanie CV jako części swojej aplikacji.

CV a CV: jaka jest różnica?

Jeśli ubiegasz się o pracę w firmie w Europie (w tym w Wielkiej Brytanii, a także w Australii, która ma wiele podobieństw kulturowych do Wielkiej Brytanii), CV i życiorys to to samo. Oba są jedno- lub dwustronicowym podsumowaniem Twojego dotychczasowego doświadczenia zawodowego i kwalifikacji, wysyłanym zazwyczaj przy ubieganiu się o pracę. Mają one na celu pokazanie, jak dobre są Twoje umiejętności potrzebne na danym stanowisku.

Jednakże, jeśli ubiegasz się o pracę w Stanach Zjednoczonych, CV oznacza coś zupełnie innego niż życiorys. CV w USA to dłuższy dokument, w którym wyszczególnione są wszystkie Twoje dotychczasowe doświadczenia zawodowe i akademickie, od certyfikatów i nagród po członkostwo, wystąpienia na konferencjach i publikacje. Zawiera on rzeczy, które mogą nie zmieścić się w bardziej szczegółowym dokumencie. W przypadku kandydatów w średnim wieku, CV ma często cztery strony, a nawet więcej. Ich celem jest pokazanie Twojego autorytetu w danej specjalności.

Ten artykuł nauczy Cię, jak napisać amerykańską wersję CV. Ten rodzaj CV jest zwykle używany, gdy ubiegasz się o:

  • Stanowisko na uniwersytecie
  • grant lub stypendium akademickie
  • Stanowisko badawcze
  • Stanowisko w dziedzinie medycyny

Jeśli ubiegasz się o pracę poza tymi dziedzinami, to prawdopodobnie menedżer zatrudniający wolałby zobaczyć bardziej ukierunkowane CV. Zapoznaj się z naszym artykułem na temat Jak sprawić, by język Twojego CV wyróżniał się na tle innych. Najlepiej nie zgadywać: skontaktuj się z miejscem, do którego aplikujesz, jeśli nie jesteś pewien, jakiego rodzaju dokumentu szukają.

Zobacz też: nasz artykuł o 6 najlepszych kursach biznesowego angielskiego w 2020 roku.

Jak napisać CV po angielsku

Nie ma oficjalnych zasad dotyczących tego, co należy zawrzeć w CV. Biorąc pod uwagę, że są to standardowe dokumenty w tak wielu miejscach, jest to nieco zaskakujące! To również sprawia, że Twoja praca jest nieco trudniejsza, ponieważ musisz użyć własnego osądu, które sekcje są najbardziej istotne.

CV powinno zawierać wszystko, co zwiększa Twój autorytet w dziedzinie, do której aplikujesz. Poniżej wyszczególniliśmy wszystkie rubryki, które możesz potrzebować. Nie martw się - prawie na pewno nie będziesz potrzebował ich wszystkich. Dobrym pomysłem jest obejrzenie jednego lub dwóch przykładowych CV kandydatów z Twojej dziedziny, aby uzyskać bardziej szczegółowe wskazówki. Spróbuj zapytać kolegę lub koleżankę, czy mogą przesłać Ci swoje, lub sprawdź nasze przykładowe akademickie CV poniżej.

5 Wskazówek dotyczących pisania CV po angielsku dla osób nie będących rodzimymi użytkownikami języka.

Większość treści Twojego CV będzie zależała od tego, o jaką okazję się ubiegasz. Zanim zajmiemy się szczegółami, oto kilka ogólnych porad.

1. Dostosuj swoje CV do każdej okazji

CV to dokument, który zawiera wszystkie Twoje osiągnięcia w danej dziedzinie. Jego napisanie zajmuje tak dużo czasu, że może być kuszące, aby wykorzystać ten sam dokument przy każdej okazji.

Jednak każda okazja wymaga od kandydatów wykazania się nieco innymi umiejętnościami. Ważne jest, aby zmieniać punkty pod nazwami stanowisk lub instytucjami edukacyjnymi, aby pokazać, dlaczego jesteś idealnym kandydatem na tę konkretną okazję. Na przykład, jeśli jesteś artystą ubiegającym się o zamówienie publiczne, użyj punktów wypunktowanych, aby podkreślić swoje poprzednie prace, które wykorzystywały zaangażowanie społeczne. Jeśli jesteś pracownikiem akademickim ubiegającym się o stanowisko nauczyciela, napisz więcej o swoich doświadczeniach w nauczaniu niż o doświadczeniach badawczych.

2. Naucz się używać "mowy CV"

Pisanie CV jest szczególnie trudne dla osób nie będących rodzimymi użytkownikami języka angielskiego, ponieważ wykorzystuje sposób pisania, który nie jest naturalny ani powszechny w żadnej innej sytuacji. Powinieneś:

  • Unikać wszelkiego używania zaimków.
  • Rozpoczynać zdania od czasowników czynnościowych.
  • Unikać zbędnych przymiotników.

Chodzi o to, aby rozebrać swoje osiągnięcia do minimum słów niezbędnych do ich przekazania. Jeśli możesz, oprzyj się na faktach i liczbach, aby sprzedać swoje osiągnięcia, zamiast je opisywać. Na przykład, jeśli zwykle opisałbyś osiągnięcie w ten sposób:

  • Kierowałem zespołem pięćdziesięciu archeologów na ważnym wykopie tuż za miastem Rochester. Odkryliśmy pozostałości średniowiecznego miasta, o którym wcześniej nie było absolutnie żadnych wzmianek.

W CV mógłbyś to opisać tak:

  • Kierował zespołem pięćdziesięciu archeologów na wykopie w pobliżu katedry w Rochester. Odkrył nieznane wcześniej pozostałości średniowiecznego miasta.

"CV speak" nie przestrzega wielu normalnych zasad pisania w języku angielskim, więc jest trudny do opanowania. Pamiętaj, że jego główną funkcją jest prostota. Celem pisania CV jest sprawienie, aby Twoja kariera była łatwa do przeczytania. Pozbawiając swoją historię zawodową wszelkich emocji i szczegółów, pokazujesz, że Twoje osiągnięcia mówią same za siebie.

Jeśli wydaje się to trochę skomplikowane, dlaczego nie zarezerwować lekcji z z korepetytorem Preply English? Z przyjemnością przejrzy on Twoje CV i pomoże Ci napisać o swojej karierze w odpowiedni, profesjonalny sposób.

3. Wybierz prosty układ

Istnieje wiele szablonów CV do pobrania z pięknymi elementami graficznymi, wyszukanymi obramowaniami i ciekawą kolorystyką. Najlepiej ich unikać, chyba że ubiegasz się o okazję w dziedzinie wizualnej.

Pamiętaj o celu tego dokumentu: pokazanie swojego autorytetu w jak najbardziej czytelny sposób. Zachowaj prostą konstrukcję. To jest ruch w kierunku władzy. Pokazuje, że Twoje osiągnięcia zawodowe nie potrzebują wymyślnego opakowania, aby wydawać się imponujące!

Użyj zwykłej, czytelnej czcionki, takiej jak Arial lub Times New Roman, a kolorystykę ogranicz do czerni i bieli. Używaj wystarczająco zróżnicowanego formatowania, aby zaznaczyć różne sekcje, ale pamiętaj, że podstawowe jest najlepsze. Możesz po prostu podzielić fragmenty linią, lub umieścić nagłówki nieco większą czcionką.

4. Sprawdź kilka razy, czy formatowanie jest spójne

Jedna z (wielu) kłopotliwych rzeczy w pisaniu CV? Nie ma uniwersalnego zestawu zasad formatowania, ale jeśli nie sformatujesz dokumentu w ten sam sposób przez cały czas, będzie on wyglądał bardzo dziwnie. Na przykład, jeśli jeden z podtytułów jest pogrubiony, powinieneś upewnić się, że wszystkie pozostałe podtytuły również są pogrubione - nawet jeśli nie ma oficjalnej reguły, która mówiłaby, że wszystkie podtytuły CV muszą być pogrubione!

Ustalenie i trzymanie się własnych zasad formatowania może być trudne, dlatego warto oprzeć swoje CV na szablonie, takim jak ten zawarty w tym artykule. Jest wiele drobnych rzeczy do rozważenia przy konsekwentnym formatowaniu CV, ale oto kilka, na które warto zwrócić uwagę:

  • Czy kończysz wypunktowania pełnymi kropkami?
  • Czy piszesz tylko miasto poprzednich pracodawców, czy miasto i kraj?
  • Czy wypisujesz liczby jako słowa (np. jeden, dwa) czy piszesz je jako cyfry (np. 1, 2)?
  • Czy wszystkie podtytuły są napisane czcionką tej samej wielkości?
  • Czy daty są zapisane jako "styczeń", "luty", "marzec", czy piszesz je w całości "styczeń", "luty", "marzec"?
  • Czy wszystkie twoje wypunktowane punkty są wyrównane na stronie?

Wiele osób uważa, że trudno jest dostrzec błędy spójności w ich własnej pracy. Spróbuj napisać pierwszy projekt CV, a następnie sprawdzić go ponownie dzień lub więcej później, ze świeżym spojrzeniem. Prawie na pewno zauważysz błędy, których wcześniej nie widziałeś! Jeszcze lepiej, poproś przyjaciela lub kolegę, aby sprawdził to za Ciebie.

Mamy korepetytorów online w ponad 50 językach.

Preply jest jedną z wiodących platform edukacyjnych, która zapewnia lekcje 1 na 1 z certyfikowanymi korepetytorami poprzez ekskluzywny czat wideo.

  • Znajdź mojego korepetytora online teraz
  • 1456 recenzji, "Doskonały"

5. Poproś native speakera o korektę

Nawet jeśli jesteś wyjątkowo pewny siebie w języku angielskim, zawsze powinieneś poprosić native speakera o korektę swojego CV. W końcu najbardziej doświadczony pisarz drugiego języka może się poślizgnąć w trakcie długiego dokumentu!

Native speaker języka angielskiego będzie w stanie pomóc Ci przebrnąć przez dziwne zasady "CV speak". Zauważy również wszelkie brakujące determinatory - te irytujące małe słowa, które trudno jest użyć poprawnie za każdym razem.

Nie wiesz, kogo poprosić o korektę swojego CV? Zarezerwuj lekcję z korepetytorem Preply English. Z chęcią dopracuje je z Tobą. Jest to rzadka okazja, w której dbałość o szczegóły może stanowić różnicę między sukcesem a porażką, więc warto zrobić wszystko, aby było ono perfekcyjne!

Podtytuły, które powinno zawierać każde CV

Imię i nazwisko

Użyj swojego pełnego imienia i nazwiska jako tytułu dokumentu.

Adres

W kolejnej linii w dół umieść informacje, które organizacja musi znać, aby się z Tobą skontaktować. W minimalnym zakresie oznacza to podanie adresu domowego, adresu e-mail i numeru telefonu. Niektórzy kandydaci podają również swój identyfikator Skype, stronę LinkedIn i/lub osobistą stronę internetową.

Doświadczenie zawodowe

W tej sekcji przedstaw zarys swojej dotychczasowej kariery, zaczynając od ostatnich stanowisk, które zajmowałeś. Dla każdej pozycji podaj nazwę stanowiska, pracodawcę, lokalizację i daty. Postaraj się sformatować te informacje w osobnych polach, aby były zrozumiałe na pierwszy rzut oka. Na przykład:

  • Assistant Lecturer, History dept. Bishop's College, Londyn Wrzesień 2017 - Czerwiec 2018

Możesz również wypunktować swoje główne obowiązki pod każdą nazwą stanowiska. Wybierz wypunktowania związane z rolą, o którą się ubiegasz. Na przykład, jeśli ubiegasz się o stanowisko nauczyciela, upewnij się, że podkreślasz swoje doświadczenie w nauczaniu nad swoimi umiejętnościami badawczymi.

Dobrze jest rozpoczynać wypunktowania od czasownika w czasie przeszłym (lub teraźniejszym, jeśli opisujesz stanowisko, które obecnie zajmujesz). Powinieneś unikać używania zaimka "ja", mimo że może to być trochę nienaturalne!

Oto kilka przykładów:

  • Prowadzenie badań pierwotnych z wykorzystaniem Archiwum Katedry w Canterbury.
  • Wykłady dla klas liczących ponad 30 studentów co dwa tygodnie.
  • Mentorowanie 5 studentów trzeciego roku pielęgniarstwa.
  • Zebranie danych z pięciu lat eksperymentów terenowych.
  • Przedstawienie oryginalnych badań na konferencji na temat zmiany postrzegania kobiet w biznesie.

Edukacja

Uwaga: jeśli piszesz CV na stanowisko akademickie, to sekcja dotycząca wykształcenia powinna znaleźć się przed doświadczeniem zawodowym.

Wymień swoje wykształcenie, zaczynając od najnowszych osiągnięć. Jeśli masz tytuł magistra lub wyższy, to nie uwzględniaj niczego mniej prestiżowego niż matura. Ponownie, możesz chcieć wymienić jeden lub dwa punkty wypunktowane o swoich kluczowych osiągnięciach w każdym doświadczeniu edukacyjnym. Jeśli masz tytuł magistra lub doktora, to zdecydowanie powinieneś dodać tytuł swojej pracy dyplomowej i swojego promotora. Na przykład:

  • PhD History of Art. Goldsmiths College of the Arts Sep 2012- Jun 2016
    • Tytuł dysertacji: "The Sands of Time: 19th-century Symbolist Painters and Depictions of the British Coast throughout the Industrial Revolution".
    • Supervisor: Marie Arscott, Katedra Historii Sztuki, Goldsmiths

Opcjonalne podtytuły dla CV

Kategorie, które tworzą mocne CV do wniosku o grant dla artysty, nie będą istotne dla CV na stanowisko nauczyciela podoktorskiego. Wybierz te, które przemawiają do Twoich własnych osiągnięć.

Doświadczenie w pracy badawczej/pracach terenowych

Ta kategoria będzie istotna dla pracowników akademickich lub osób ubiegających się o pracę badawczą. Jeśli masz doświadczenie w zbieraniu danych w swojej dziedzinie, wymień je w osobnej rubryce w taki sam sposób, w jaki zrobiłbyś to w pracy. Najpierw podaj najnowsze doświadczenia. Podobnie jak w przypadku pracy, dobrze jest podać kilka wypunktowanych informacji na temat swoich głównych obowiązków i osiągnięć. Na przykład:

  • Młodszy Badacz (Junior Researcher) Wydział Archeologii, Sorbona styczeń 2019 - październik 2019 r.
    • Wykopaliska w centrum Paryża u boku starszych badaczy z wydziału
    • Sklasyfikowanie ponad 170 średniowiecznych obiektów i fragmentów
    • Interpretacja danych z badań geofizycznych

Doświadczenie wolontariusza

W przypadku niektórych ścieżek kariery, w tym niektórych specjalności w terapii, psychologii i sektorze humanitarnym, doświadczenie wolontariackie jest niezbędne. Jeśli doświadczenie wolontariackie jest ważne dla Twojej dziedziny, umieść je w nowej rubryce w swoim CV.

W przypadku wielu innych ścieżek kariery, dla zachowania przejrzystego układu, możesz umieścić swoje dotychczasowe doświadczenia wolontariackie w różnych rubrykach. Na przykład, jeśli rozpoczynasz pracę w środowisku akademickim, wiele możliwości badawczych jest nieodpłatnych i mogą być zaklasyfikowane jako "doświadczenie wolontariackie", ale dla jasności możesz zdecydować się na umieszczenie ich w sekcji "doświadczenie badawcze".

Prezentacje konferencyjne

Ważne jest, abyś wspomniał o wszelkich konferencjach branżowych lub akademickich, na których prezentowałeś. Z reguły należy je sformatować tak, jakbyśmy cytowali je w pracy. Wybierz przewodnik stylu, który jest często używany w Twojej dziedzinie i zapoznaj się z jego zasadami formatowania wykładów i prezentacji. Format Chicago jest następujący:

  • Nazwisko, Imię. "Tytuł prezentacji". Typ prezentacji, Wydarzenie, Miasto, Kraj, Data przeprowadzenia.

Oczywiście będziesz mógł pominąć pola "nazwisko" i "typ wykładu", ponieważ czytelnik wie z kontekstu, że prelegentem jesteś Ty, a typ wykładu to prezentacja.

Niezależnie od wybranego stylu, upewnij się, że używasz tego samego w całym dokumencie. Jeśli formatujesz prezentacje konferencyjne w stylu Chicago, nie przesuwaj się do APA, gdy wymieniasz swoje publikacje! Twoje prezentacje konferencyjne powinny wyglądać tak:

  • "Eating Together and Apart: The Cultural History Ghanaian Cuisine" West Africa Humanities Symposium, SOAS, Londyn, Wielka Brytania, czerwiec 2018.

Publikacje

Zasada wymieniania twoich publikacji jest taka sama jak zasada wymieniania twoich prezentacji konferencyjnych - wybierz przewodnik stylu i używaj go.

Jeśli jesteś jednym z kilku autorów, którzy przyczynili się do powstania artykułu lub książki, to wyróżnij własne nazwisko za pomocą formatowania. Wiele stylów odsyłaczy używa już kursywy do oddzielenia pól informacji, więc umieszczenie swojego nazwiska pogrubioną czcionką zwykle działa najlepiej. Na przykład:

  • Smith, K. i Markus, F. "Miłość jest odpowiedzią: potencjał terapii wspomaganej metamfetaminą w leczeniu traumy międzypokoleniowej". The Scottish Journal of Pharmacology, Vol. 134. Oxford University Press: UK. 2015.

Nagrody

Ważne jest, aby wspomnieć o wszelkich nagrodach, które otrzymałeś. Jeśli nie masz wystarczająco dużo nagród, aby wypełnić całą sekcję, spróbuj połączyć ten nagłówek z "grantami i stypendiami". Zamieść tytuł nagrody, organ przyznający (lub uczelnię), jej lokalizację i datę przyznania. Na przykład:

  • The Rylands Art Writing Award, Instytut Courtauld, Londyn, Wielka Brytania (The Courtauld Institute, London, UK), styczeń 2017 r.

Granty i stypendia

Jeśli otrzymałeś granty lub stypendia na swoją pracę, umieść je na krótkiej liście. Pamiętaj, aby wspomnieć o mniejszych grantach, takich jak fundusze na podróże i stypendia.

Podaj nazwę grantu, który otrzymałeś, jego organ przyznający, lokalizację tego organu i rok, w którym go otrzymałeś. Pamiętaj, aby pisać wielką literą nazwę grantu i nazwę instytucji przyznającej - są to właściwe rzeczowniki.

  • Grant Fundacji Pollock-Krasner, The Pollock-Krasner Foundation, Nowy Jork. 2017.
  • Undergraduate Travel Grant, University of Iowa, Iowa, 2020.

Członkostwa / przynależności

Jeśli organizacje zawodowe, ciała branżowe lub związki zawodowe niosą ze sobą duży prestiż w Twojej dziedzinie, warto zamieścić sekcję pokazującą Twoje członkostwa. Dotyczy to często takich dziedzin jak medycyna czy środowisko akademickie.

Wystarczy wymienić grupy, do których należysz, a na końcu w nawiasie podać ich inicjały. Nie ma potrzeby umieszczania daty, o ile twoje członkostwo jest ciągłe. Na przykład:

  • National Register of Nurses (NRR)
  • Europejskie Stowarzyszenie Historyków Sztuki (ESAH)
  • Amerykańskie Stowarzyszenie Badaczy Antropologicznych (AAAR)

Kwalifikacje zawodowe i certyfikaty

Jest to sekcja przeznaczona na wszelkie szkolenia poza edukacją akademicką, które są istotne dla danego stanowiska. Przykłady obejmują prawo jazdy, certyfikaty językowe i szkolenia zawodowe, które ukończyłeś w pracy. Możesz wspomnieć o wszelkich kursach z zakresu "umiejętności miękkich", takich jak przywództwo, komunikacja czy kreatywne myślenie.

Z reguły podaj nazwę kwalifikacji i nazwę instytucji przyznającej. Nie musisz podawać daty, chyba że Twoje kwalifikacje wygasają po jakimś czasie. Możesz chcieć inaczej sformatować instytucję przyznającą kwalifikacje, aby pokazać, że jest ona inna niż nazwa nagrody.

  • Hiszpański B1, Diplomas de Español como Lengua Extranjera (DELE)
  • Prowadzenie kampanii w mediach społecznościowych dla sektora organizacji charytatywnych, Zgromadzenie Ogólne
  • Zarządzanie ludźmi 101, School of Life Amsterdam

Nie pisz wielką literą "prawo jazdy".

  • Pełne, czyste prawo jazdy

Referencje

Referencje to osoby, które mogą poprzeć twoje twierdzenie o ekspertyzie. Wiele aplikacji poprosi Cię o złożenie referencji osobno, więc być może nie będziesz musiał umieszczać ich jako osobnej sekcji w swoim CV. Jeśli jednak opis aplikacji o tym nie wspomina, warto zamieścić kilka referencji na końcu swojej aplikacji. Wybierz 2 - 4 osoby, z którymi pracowałeś, najlepiej takie, które mają wyższy status niż Ty. Mniej niż dwie sugerują, że niewiele osób ufa Twojemu dorobkowi zawodowemu, ale więcej niż cztery jest zbędne.

Jeśli jesteś pracownikiem naukowym, jedną z nich powinien być niedawny przełożony; jeśli jesteś profesjonalistą, jedną z nich powinien być niedawny kierownik. Pamiętaj, aby skontaktować się ze swoimi referencjami, aby upewnić się, że umieszczenie ich danych kontaktowych w CV jest w porządku. Większość osób będzie się z tym doskonale czuła.

Jako minimum, umieść imię i nazwisko referenta, stanowisko, adres e-mail i ich powiązanie z Tobą. Możesz również zamieścić ich numer telefonu i adres kontaktowy, jeśli jest to dla nich wygodne. Powinno to wyglądać coś takiego:

  • Professor Albert Carter - Former PhD Supervisor (były opiekun doktoratu)

Starszy wykładowca, Wydział Fizyki, University College London

acarter5@ucl.ac.uk

01783 849244 (2)

Zainteresowania badawcze

Jeśli ubiegasz się o stanowisko akademickie lub rolę badawczą, warto zamieścić sekcję dotyczącą Twoich zainteresowań badawczych. Niektórzy kandydaci wolą, aby ta sekcja znalazła się na górze, jako pole wprowadzające, przed "wykształceniem". Jednak Twoje CV może lepiej płynąć, jeśli umieścisz ją na dole, pod sekcjami dotyczącymi Twoich publikacji i prezentacji konferencyjnych.

Mogą to być tematy, które już badałeś lub zainteresowania, którymi masz nadzieję zająć się w przyszłości. Tak czy inaczej, powinieneś wiedzieć o tych tematach na tyle dużo, by podczas rozmowy kwalifikacyjnej móc przekonać eksperta, że jesteś nimi zachwycony. Jeśli nie jesteś pewien, jak konkretnie określić swoje zainteresowania badawcze, spróbuj przejrzeć listę pracowników akademickich na stronie internetowej uniwersytetu. Pamiętaj, aby pisać dużymi literami wszelkie rzeczowniki właściwe.

Oto przykład:

  • Historie queerowego modernizmu w sztuce europejskiej, sztuka użytkowa w ramach Grupy Bloomsbury, malarstwo olejne w okresie rewolucji przemysłowej w Wielkiej Brytanii, wiktoriański druk popularny i związki zawodowe, anglo-meksykański surrealizm.

Nie możesz wymyślić żadnych zainteresowań badawczych? Dobrze jest zostawić tę sekcję pustą.

Hobby i zainteresowania

Niektórzy ludzie lubią umieszczać na końcu swojego CV krótką notatkę na temat swoich hobby i zainteresowań. Inne osoby uważają, że odrywa to od zawodowego ukierunkowania dokumentu. Z reguły amerykańskie uczelnie kładą większy nacisk na "extracurriculars" niż te w Europie.

Jest to kwestia osobistego wyboru, ale jeśli zdecydujesz się na umieszczenie sekcji dotyczącej Twoich zainteresowań poza pracą, niech będzie ona krótka. Podobnie jak przy opisie poprzednich miejsc pracy, staraj się zaczynać każdą klauzulę od czasownika i pomijać zaimek osobowy "ja". Jeden z przykładów może wyglądać tak:

  • Pływanie w morzu, longboard, wolontariat w organizacjach charytatywnych dla kobiet, wspinaczka górska.

Osobiste oświadczenie

Niektórzy ludzie lubią zaczynać lub kończyć swoje CV osobistym oświadczeniem - kilka linijek opisujących, jak chcesz się zaprezentować jako osoba. To może być trochę trudne do napisania dla każdego, ponieważ trudno jest nie brzmieć chełpliwie! Jeśli angielski jest Twoim drugim językiem, prawdopodobnie najbezpieczniej jest pominąć sekcję "personal statement" w CV. Jeśli jednak czujesz, że Twoje CV nie oddaje dokładnie tego, kim jesteś, wtedy osobiste oświadczenie może być użyte do wskazania Twoich najlepszych cech.

Podobnie jak w przypadku reszty CV, staraj się unikać zaimków - pisz tak, jakbyś robił notatki o bardzo imponującym koledze. Oto przykład:

  • Oddany i zorientowany na detale badacz gruntownie zaangażowany w studia nad historią sztuki. Szerokie doświadczenie w nauczaniu na poziomie uniwersyteckim, od mentoringu rówieśniczego, przez prowadzenie seminariów, po wykładanie dużych kohort studentów. Publikował w kilku czasopismach naukowych i gościł na wielu wartych uwagi konferencjach.

Przykładowe akademickie CV

Możliwości czekają!

Jeśli napisałeś i sprawdziłeś (i ponownie sprawdziłeś, i ponownie sprawdziłeś, i poprosiłeś kogoś innego o sprawdzenie) swoje CV, to gratulacje! Zrobiłeś wszystko, co w Twojej mocy, aby przedstawić historię swojej kariery w wymaganym formacie. Teraz pozostaje Ci tylko złożyć podanie i mieć nadzieję, że zdobędziesz uznanie, na które zasługujesz!

Jeśli zbliża się ważna rozmowa kwalifikacyjna, pamiętaj, że Preply może Cię wesprzeć. Sprawdź nasze darmowe porady na temat Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej w języku angielskim. Zarezerwuj lekcję z jednym z naszych uroczych Korepetytorów języka angielskiego. Z przyjemnością odegrają z Tobą rolę i pomogą Ci przygotować płynne i wnikliwe odpowiedzi na podchwytliwe pytania. Dzięki zabójczej kombinacji Twojej ciężkiej pracy i ich fachowej porady, Twoje marzenia o karierze są w zasięgu ręki!